Kohta on yö

Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.

Katso myös teokset ja avajaiskuvia

Kaksi ekspressionistista mestaria samassa kuvassa: vasemmalla Liisa Björn, oikealla Yrjö Saarinen
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.

KOHTA ON YÖ
Liisa Björn - maalauksia

5.11.2010 - 2.1.2011
Hyvinkään taidemuseossa

Liisa Björn (s. 1972) on opiskellut ensin Hyvinkään taidekoulussa  ja sitten Viron taideakatemiassa (Eesti kunstiakadeemia) Tallinnassa.  Liisa Björn jatkaa maalauksissaan Hyvinkään taiteilijoiden komeata ekspressiivisen taiteen perinnettä. Hänen maalaustensa hätkähdyttävät aiheet, väkevät värit ja muodollisuuksista piittaamattomat siveltimenvedot voivat tehdä katsomiskokemuksesta rankan mutta samalla ikuisesti mieleen jäävän.

Liisa Björn itse kuvaa yön merkitystä itselleen ja maalausten syntyprosessille: ”Yö liittyy kaikkiin näyttelyn töihini jo pelkästään otollisena työskentelyajankohtana. Se on aika, jolloin irtoan päivärytmeistä ja aikatauluista ja saan aloittaa sapattilentoni. Minulle yö edustaa konkreettisten fyysisten voimien keräämisen ohella yhteyttä omaan yöpuoleeni, intuitioon ja vaistoihin, joita tarvitsen ollakseni ehjä ja kokonainen. Yön teema maalauksissani on myös yritys katsoa pinnan läpi ja saada yhteys voimiin sen takana ts. oman pimeyteni ja valoni alkulähteisiin, tehdä alitajuisesta tietoista. Voimme elää teknologian ja tieteen viitoittamaa elämää, mutta ne eivät sulje pois elämän salattua villiä puolta, jota ei kaukosäätimin tai kaavioin kontrolloida tai kahlita kuin kuritonta koiraa. Maalauksieni matka manalaan ja takaisin on yleisesti ihmisen retki itseensä, omien voimiensa ja heikkouksiensa pyöritykseen; sisäänpäin käännetty katse”.